سامانه‌های فناوری

بخش‌های مجتمع

آشنایی با روند طراحی کلاس های پژوهشکده کاوش

این مطلب مخصوص شما اولیا گرامی است؛ تا بیشتر با چرایی و چگونه طراحی کلاس‌های پژوهشکده کاوش آشنا شوید. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا ایده پردازی دشوار است؟


همه ی ما در طول روز ایده پردازی می‌کنیم به همین دلیل ما همواره در طول شبانه روز در حال ایده پردازی‌های کوچک و بزرگ هستیم. به طور مثال، شما به عنوان والدین دانش آموزان فکر می‌کنید که چطور یک میان وعده جدید برای خانواده درست کنیم و یا برای تعطیلات آخر هفته‌ چه برنامه جذابی داشته باشیم. با این دو مثال ساده متوجه می‌شوید که انسان همیشه در حال ایده دادن است. اما زمانی کار دشوار می شود که قرار است ایده را اجرا و پیاده سازی کنیم.
اجرای ایده و پیاده سازی آن به شکلی که مطلوبِ ما هست بسیار دشوار است و همین امر باعث می‌شود که خیلی از ما به راحتی از ایده‌ها دست بکشیم.
با این مقدمه سراغ کلاس های پژوهشکده کاوش خواهیم رفت.

 

کلاس‌های حوزه‌های مهارتی و هنری پژوهشکده کاوش


هنر از جمله حوزه های کاربردی و متنوع است که می‌توان از بستر آن بسیاری از مهارت‌های لازم برای زندگی را در دانش آموزان تقویت کرد. در عصر حاضر، تکنولوژی به کمک هنر آمده است تا کاربرد آن را برای تمام سنین راحت‌تر کند. خوشبختانه، در حوزه‌های هنری نرم افزارهای متنوعی برای تسهیل فرآیند تبدیل ایده به محصول و یا طرح ایده، ابداع شده است. به طوری‌که اگر بتوانیم چگونگی کار با این نرم افزارها را متناسب با نیازهای خود بیاموزیم می‌توانیم محصولات هنری تولید کنیم که محصول ذهن خود ما هستند. به همین دلیل یکی از رویکردهای پژوهشکده کاوش تقویت مهارت کار با نرم افزارهای لازم و ضروری برای دانش آموزان است.
کلاس‌های پژوهشکده کاوش با رویکرد حوزه‌های محتوا سازی
با توجه به علاقه دانش آموزان به مباحثی همچون عکاسی، کتابخوانی، نمایش، طراحی پوستر، انیمیشن و... پژوهشکده کاوش دو پودمان اصلی و کاربردی را برای دانش آموزان متطع متوسطه 1 برگزار کرد.


پودمان اول: پودمان طراحی گرافیکی


در این پودمان دانش آموزان با نرم افزار Adobe Illustrator آشنا می شوند؛ سپس با توجه به علاقه مندی خود در حوزه های مختلف دانش آموزان یک ایده اولیه را توسط نرم افزار برای طراحی یک پوستر و جلد کتاب استفاده می کنند.


پودمان دوم: پودمان تدوین


در پودمان تدوین دانش آموز با افزار Edius آشنا می شوند؛ سپس چند فیلم را پس از همفکری با مربی و سایر هم کلاسی ها خود برای تدوین انتخاب می کنند. درنهایت خروجی تدوین دانش آموزان با کار اولیه مقایسه شده تا ارزیابی شود که چقدر پیام اصلی فیلم در حین عملیات حفظ شده است.

*** توجه به اینکه ضروری است که دو پودمان ارائه شده اختیاری هستند و دانش آموزان بسته به علاقه خود برای شرکت در کلاس‌ها اعلام آمادگی می‌کنند.

 

آیا مهارت‌های هنری که طرافداران خاص خود را دارد از سبد پیشنهادی پژوهشکده کاوش بیرون می‌ماند؟

دنیای رنگ برای دختران بسیار جذاب است. بسیاری از نوجوانان هنگام انتخاب وسایل خود و یا خرید هدیه برای دوستان خود نهایتِ دقت و تلاش خود به کار می برند تا بهترین را انختاب کنند. همچنین از کاغذها و رُبان های رنگی برای نشان دادن سلیقه و حس محبتِ خود به دیگران استفاده می‌کنند. حال زمانی را تصور کنید که این عناصر را در خلق یک ایده‌ی هنر بکار ببرید! به همین دلیل پودمان های هنری پایه ثابت کلاس‌های پژوهشکده کاوش هستند.

 

پودمان سوم: پودمان رُبان دوزی


در این پودمان ابتدا دانش آموزان متوسطه 1، دوخت گل‌های ساده را آموزش می‌بینند تا یک سنجش کلی از سطح کلاس انجام شود، سپس از آنها خواسته می شود تا ترکیبی از رنگ‌ها و گل‌ها را در تولید تابلوی سه بعدی به کار ببرند.

 

چرا گروه کاوش از تابستان فعالیت های خود را آغاز می کند؟


کلاس‌های کاوش به عنوان صلاحیت مشترک و هسته اصلی فعالیت‌های پژوهشکده مطرح هستند. کلاس‌هایی که با توجه تغییر رویکرد کاوش از دبستان به متوسطه از فرصت تابستان برای آموزش غیر مستقیم برخی از مفاهیم پایه و کلیدی تفکر اقدام می‌کنند.


تفاوت رویکرد گروه کاوش از دبستان به متوسطه 1


در مقطع دبستان، تمرکز بر مهارت های یادگیری در علم و کاوشگری براساس سوال ذهنی مطرح است. با توجه به ورود دانش آموزان به مقطع متوسطه1 و اقتضائات سنی آنها می‌بایست زمینه مناسب برای حل مسائل واقعی برای دانش آموزان این رده سنی فراهم شود تا آنها بتوانند درباره‌ی اصلی‌ترین دغدغه خود به طور ساختار یافته در یک فضای مناسب تفکر کنند.

 

 

آیا اجباری برای انتخاب مسئله توسط دانش آموزان وجود دارد؟ 


شاید برای والدین گرامی این سوال مطرح شود که آیا نوع خاصی از مساله ها مد نظر گروه کاوش است و یا دانش آموز باید به طور اجباری مساله خاصی را انتخاب کند؟
دانش آموزان در انتخاب مساله و پودمان کاملا اختیاری عمل می‌کنند. گروه کاوش در فرصت تعطیلات تابستان، با ایجاد موقعیت‌های گوناگون دانش آموزان را به مسئله یابی در زمینه‌های مختلف سوق می دهد. اساس تمام موقعیت های طراحی شده بر مبنای چهار عرصه ذکر شده در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است. این 4 عرصه عبارت است از ارتباط با خود، خلق، خدا، خلقت که دانش آموزان از طریق طراحی بسته ای آموزشی مختلف با چهار عرصه فوق آشنا می شوند.

 

هدف گروه کاوش


گروه کاوش به عنوان صلاحیت مشترک و نقطه پرگار فعالیت‌های پژوهشکده کاوش مطرح است. این گروه تمام تلاش‌های خود را برای پاسخ دادن تنوع به ذائقه فکری دانش آموزان را به کار می‌برد تا در ابتدای سال تحصیلی (مهرماه) دانش آموزان برای آغاز کار تفکر بر اساس نظام معیار سبد متنوعی از مسائل و دغدغه ها را از سطح فردی تا ملی و دینی در اختیار داشته باشند.


والدین گرامی:
بسته آنکه کدام بُعد توجه دانش آموزان را به خود جلب می کند، حرکت ها آغاز می‌شود. بنابراین فرآیند انتخاب مساله دانش آموز اختیاری است اما مساله باید کاربردی باشد.


مساله کاربردی چیست؟


مساله ای را کاربردی می‌دانیم که بتواند دغدغه ای از فرد و جامعه اسلامی را برطرف کند. مساله علمی تنها محدود به ریاضی، فیزیک، شیمی و... نیست؛ بلکه موضوع مهم به کارگیری این دانش برای حل یک مسئله می باشد.
در این راستا در کنار تلاش مجموعه برای فراهم کردن امکانات؛ همراهی و پیگیری خانواده ها، صحبت پیرامون آنچه آنها مشاهده کرده اند؛ می‌تواند به کیفیت مسئله انتخاب شده توسط دانش آموزان کمک کند. این حرکت موجب تقویت انگیزه آنها برای طی کردن مسیر پر تکاپوی تفکر را فراهم می آورد.

 

به امید فرداهای بهتر برای دانش آموزان عزیز. از اینکه همراه ما هستید بسیار سپاسگزاریم.

"پژوهشکده کاوش مجتمع آموزشی بانو امین"

Free Joomla! template by L.THEME