سامانه‌های فناوری

بخش‌های مجتمع

پودمان معماری در کلاس کار و فناوری

ورود کسانی که تجسم فضایی فعال ندارند ممنوع!

قلب تو مثل قلم طراحی، جهان پیرامون هم مانند صفحه کاغذی در اختیار توست. زندگی هم هنر توست که باید آن را بسازی. با این مقدمه زیبا و ادبی به سراغ کلاس معماری در مجتمع آموزشی مجتهده بانو امین خواهیم رفت تا از حال و هوای کلاس با خبر شویم.

 

یکی از پودمان های ارائه شده در کلاس کار و فناوری، پودمان معماری می باشد. در پودمان معماری ما توانایی های ریاضی، دقت و ذوق هنری را با هم پیوند می دهیم تا با تکیه بر قدرت تجسم به خلق یک اثر و طرح برسیم. در ادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با اهداف این پودمان مهم آشنا شویم.

چرا پودمان معماری در کلاس کار و فناوری به دانش آموزان ارائه شده است؟

به طور معمول بیش از نود درصد از زندگي روزانه خود را در فضاهاي بسته یا به عبارتي در فضاهاي داخلي سپري مي كنيم. همين امر می شود تا ما مجبور باشیم بیشتر به عناصر به کار رفته در فضا توجه کنیم و تاثير آنها بر كارايي و احساسات مان را بیشتر بشناسیم.

همه ما با دیدن یک شاهکار معماری، که با روح و فطرت ما تطابق دارد، به تحسین آن می پردازیم. در نقطه مقابل انتقادهایی از معماری های امروزی داریم. انتقاد از مدل خانه ها و مبلمان شهری که با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی سازگاری چندانی ندارد و فرهنگ اصلی ما در لابه لای طراحی های امروزی تغییر کرده است. به همین دلیل آشنایی مفاهیم پایه ای معماری برای دانش آموزان مان اولویت دارد. چون می توانیم امیدوار باشیم که در آینده معماری برجسته و آشنا با فرهنگ اصیل ایرانی خواهیم داشت و نه معمارانی که از اصول معماری غیر بومی استفاده می‌کنند.

معماری در مدرسه بانوامین

در مدرسه بانو امین سعی می شود به واسطه آموزش مهارت های کاربردی به دانش آموزان در حوزه های مختلف، تغییری در نگرش آنها به عنوان نسل آینده ساز و مادران این سرزمین ایجاد شود. اما آیا همه اینها در پودمان های کوچک و مقطعی با زمان محدود امکان پذیر است؟

شاید بتوان ادعا کرد که از مهارت های پایه مانند تجسم فضایی، اندازه گیری، تخمین، ترسیم، توجه به تناسب ها، کاربردهای همچون توجه به آرایش و چیدمان منزل برای خلق محیط آرام برای خانواده، آدرس دادن و مسیر یابی از جمله مهارت هایی فکری است که یادگیری آن برای همه به ویژه بانوان ضروری است. لذا در پودمان های مختلف از جمله پودمان معماری سعی بر این است که فرصتی برای دانش آموزان فراهم شود تا این بار با نگاه دقیق تر به محیط پیرامون خود بنگرند.

مهمترین اهداف این پودمان چیست؟

از مهمترین اهداف این پودمان می توان به آشنایی با مفهوم نقشه، انواع مهم نقشه، خط و اشکال هندسی، کاربرد وسایل نقشه کشی، کشیدن نقشه دقیق، فناوری های نقشه کشی و کاربرد آنها، مقیاس، نما، انواع خط در نقشه، کشیدن نقشه سه بعدی، نقشه خوانی، استخراج اطلاعات از نقشه، ساخت بخش های مختلف یک ماکت طبق ابعاد و اندازه های نقشه و اتصال آن به یکدیگر، مصالح ساخت ماکت؛ اشاره داشت.

با توجه به اینکه برای اولین بار پژوهشکده کاوش اقدام به ارائه پودمان در کلاس کار و فناوری، در سال تحصیلی 99-98  کرده است. پس از تعیین سطح توسط معلم، متناسب توانایی های دانش آموزان پروژه هایی را تعریف شد تا مهارت معماری را بیاموزند.

در این کلاس پس از آشنایی دانش آموزان با مفاهیم اولیه نقشه کشی و کار با نقشه های فنی، یک ماکت ساخت ماکت حجمی از چند مکعب ۵ در ۵ می سازند و یک حجم خلق می کنند. پس از طی مراحل اولیه دانش آموزان وارد پروژه اصلی خودشان می شوند و یک پلان و ماکت ساده می سازند.

هر چند زمان محدود است و مفاهیمی بسیار زیادی در حوزه معماری وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می شود، اما در همین زمان محدود هم استعداد های خاص دانش آموزان شناخته می شود و خود آنها نیز در می یابند که تمایل دارند در این حوزه به آموزش های تکمیلی بپردازند یا خیر؟!

در صورتی که دانش آموزی تمایل به ادامه کار به صورت حرفه ای تر داشته باشد، پژوهشکده کاوش شرایط را برای او فراهم می کند که از جمله مهمترین امکانات دسترسی به معلم و متخصص فوق حرفه ای در این زمینه است.

در روزهای آینده خبرهای دیگری از پودمان معماری در کلاس کار و فناوری ارائه خواهیم کرد. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME