سامانه‌های فناوری

بخش‌های مجتمع

جراحی خودرو در حیاط مدرسه بانو امین

به منظور فهم عمیق و مشاهده عینی ساز و کارهای حرکتی در پودمان مکانیک و ساز و کارهای حرکتی پایه هشتم و نهم؛ این بار مهندسان آینده، یک خودرو را در در حیات مدرسه بانو امین با دقت بررسی و تحلیل کردند.

 

ساز و کار حرکتی چیست؟

سیستم مجموعه اى است که اجزاى آن با هم در ارتباط اند. این اجزا با فرایندهایی، ورودی ها را به خروجی ها تبدیل می کنند. برخی از اجزای سیستم ها را ساز و کار حرکتی می نامند و در واقع این ساز و کارهای حرکتی هستند که در سیستم ها نقش اصلی را دارند.

امروزه بیشتر سیستم ها، ماشین هایی هستند که از یک یا چند ساز و کار حرکتی تشکیل شده اند و یک انرژی را به انرژیِ دیگری تبدیل می کنند. از انواع ساز و کار های حرکتی می توان به ساز و کار حرکتی چرخ دنده، چرخ و تمسه، بادامک، چرخ زنجیر، چرخ اصطکاکی و پیچ حرکتی نام برد.

این ساز و کارها مهم ترین اجزا و پایه سیستم ها و وسایل روزمره ای هستند که امروز برای راحت تر شدن زندگی در اختیار ما انسان ها قرار گرفته اند.

 

چرا در گروه کار و فناوری پودمانی تحت عنوان ساز و کار حرکتی ارائه شده است؟

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که چرا پودمان ساز و کار های حرکتی و چرا مکانیک باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به اهمیت تفکر سیستمی و فیزیک حرکت در پایه هشتم و نهم، در کتاب های کار و فناوری تاکید زیادی بر پودمان های فنی و مهندسی می شود. این اهمیت در پایه نهم به اوج خود می رسد و در کتاب کار و فناوری پایه نهم سه پودمان مرتبط با رشته مهندسی مکانیک تعریف می شود.

از آنجا که خودرو یکی از کاربردی ترین وسیله ها در زندگی روزمره ما به حساب می آید؛ یکی از بهترین نمونه ها برای شاخه مکانیک به حساب می آید. خودرو یک نمونه کامل است که تمام ساز و کارهای حرکتی نام برده را در خود جای داده است.

در کلاس کار و فناوری، پودمان مکانیک، چه می گذرد؟ مزیت این کلاس برای دانش آموزان چیست؟

از مهمترین اهداف این کلاس می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. تقویت مهارت تفکر سیستمی
  2. آشنایی با مونتاژ و دمونتاژ اجزای یک ساز و کار حرکتی
  3. طراحی و ساخت یک ساز و کار حرکتی ساده

به همین دلیل این کلاس به عنوان یک زمین تمرین واقعی و ملموس و بازوی کمکی برای فهم قسمت های مکانیکی کتاب فیزیک به شمار آید.

امروزه در اکثر خانواده ها یک خودرو وجود دارد که با وجود تفاوت در رنگ ها و طرح های ظاهری، باطن و اجزای اصلی مشابهی دارند. همه دانش آموزان بارها و بارها سوار خودروی خانوادگی خود شده بودند اما تا به حال به عنوان سیستم به آن نگاه نکرده بودند. سیستمی که متشکل از اجزای بسیار پیچیده است و میتواند یک کلاس آموزشی کامل برای یاد دادن ساز و کار های حرکتی باشند.

در یک جلسه آموزشی یک خودرو واقعی در حیاط مدرسه قرار داده شد و دانش آموزان در یک فعالیت گروهی جذاب کاپوت خودرو را باز کرده تا از نزدیک و به صورت عملیاتی با قطعات اصلی خودرو شامل موتور، گیربکس، باتری خودرو (بررسی زمان تعویض یا درست کارکردن باتری)، ترمز، رادیاتور و سایر قطعات آشنا شوند.

 

پس از پرسش و پاسخ های انجام شده دانش آموزان در قالب گروه هایی برای جلسه بعد تحقیقی درباره قطعات آماده کردند. در این تحقیقات دانش آموزان انواع ساز و کارهای حرکتی دخیل دراجزای خودرو را شناسایی می کردند و نشان می دادند که از ترکیب چند ساز و کار حرکتی (مانند ترکیب ساز و کار حرمتی تسمه و بادامک) چه کاربرد و حرکتی در خودرو ایجاد می شود.

پس از آن مساله ای به دانش آموزان داده شد تا بتوانند بر اساس آموخته های خود، این بار خودشان یک ساز و کار حرکتی، برای کاربری خاصی، طراحی و مونتاژ کنند.

این مرحله در واقع سنجش عملکردی پودمان مکانیک به شمار می آید که در آن دانش آموزان در حال طراحی، ایده پردازی برای خلق یک ساز و کار حرکتی هستند. و در پایان باید به این جمله معروف اشاره داشت که برای مهندسین بن بستی وجود ندارد. آنان یا راهی خواهند یافت، یا راهی خواهند ساخت.

 

Free Joomla! template by L.THEME