سامانه‌های فناوری

بخش‌های مجتمع

کلاس کنترل حرکت پایه هفتم

یکی از جذاب ترین کلاس های پژوهشکده کاوش، کلاس انیمیشن سازی می باشد. در این خبر کوتاه قرار است بیشتر با حال و هوای کلاس انیمیشن سازی پایه هفتم آشنا شویم. با ما همراه باشید.

 

انیمیشن چیست ؟

انیمیشن یعنی نشان دادن تصاویر پشت سرهم به طوری که توهم حرکت ایجاد کند. انیمیشن در دو قالب سنتی و مدرن و یا دو بعدی و سه بعدی تقسیم بندی می شوند.

الف) انیمیشن دو بعدی

این دسته از انیمیشن ها فقط طول و عرض دارند، مسطح هستند که به آنها فِلَت Flat می گویند. در این انیمیشن سازی، سایه ها و چشم اندازها قوی نیستند. (که در کلاس های کنترل حرکت پایه هفتم بیشتر به این جنبه از انیمیشن سازی پرداخته می شود).

ب) انیمیشن سه بعدی

این دسته از انیمیشن ها، دارای طول و عرض و ارتفاع هستند. در این سبک انیمیشن سازی سعی می شود تا همه موضوعات و طرح ها حالت زنده و واقعی داشته باشد؛ همچنین در این سبک، چشم انداز و سایه پردازی به خوبی انجام می شود.

روش های ساخت انیمیشن

انیمیشن ها روش های ساخت بسیار گوناگونی دارند که یکی از این روش ها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتری با استفاده از نرم افزار های مخصوص ساخته می شوند که این نرم افزار ها هر کدام کاربرد و برتری خاصی نسبت به دیگر انواع آنها دارند. انیمیشن ساز باید به زیباترین شکلِ ممکن و در سریع ترین زمان انیمیشن خود را بسازد، لذا برای این کار می تواند از روش های مختلف و نرم افزار های گوناگون استفاده کند. از جمله نرم افزارهای مناسب برای انیمیشن سازی می توان به مایا، بلندر، راینو، تری دی مکس ، لومیون، موهو (انیمه استودیو) و.... هستند.

 

نرم افزار موهو | انیمه استودیو

نرم افزار موهو، برنامه ای تخصصی برای ساخت انیمیشن 2 بعدی است که بر اساس وکتور کار می کند. فایل های وکتور فایل هایی هستند که به فایل های لایه باز نیز معروف می باشند و می توان در هر لایه از آن ها تغییراتی را ایجاد کرد و با تغییر اندازه عکس،کیفیت تغییر نخواهد کرد و اُفت کیفیت نخواهیم داشت. موهو هر ابزاری که برای ساخت انیمیشن حرفه ای به آن احتیاج باشد را برای کاربران خود فراهم می کند. در واقع نرم افزار موهو برای متخصصانی مناسب است که به دنبال جایگزینی کارآمد برای راه های قدیمی ساخت انیمیشن می گردند تا با سرعت بیشتری به کار خود بپردازند و محصول منحصر به فردی را به وجود بیاورند. البته برای استفاده از این نرم افزار حتماً نباید هنرمند بود و افراد مبتدی نیز می توانند آن را یاد بگیرند.

در حال حاضر برخی از انیمیشن های ساخته شده با این نرم افزار شامل اَتل مَتل یه جنگل، حسنا کوچولو، دیرین دیرین، باب اسفنجی و .. می باشند.

 

 

انیمیشن سازی | کلاس کنترل حرکت پایه هفتم

در کلاس دانش آموزان پایه هفتم ، دامنه حرکتی مَفصل  های یک کاراکتر، یعنی نقاطی از بدن کاراکتر که قابلیت حرکت کردن دارند را در نرم افزار موهو (انیمه استودیو) تنظیم و در نرم افزار وارد کردند. سپس محدوده حرکتی هر مَفصل را در بدن خود بررسی کرده و این محدوده های حرکتی را در نرم افزار وارد کردند. بعد از انجام این مراحل دانش آموزان کاراکتری دارند که مانند انسان تنها نقاطی از بدن او قابلیت حرکت و چرخش دارند و درجه این چرخش ها نیز با انسان مطابقت دارد. در واقع می توان گفت این درس پیش نیاز درس انیمیت (حرکت دهی) به کاراکتر در انیمیشن می باشد.

 

مراحلی که دانش آموزان با توجه به کتاب کنترل حرکت طی کرده اند.

 

در ادامه قسمتی از نمونه کارهای دانش آموزان را با هم می بینیم: (این کارها به صورت کامل در نرم افزار مجتمع بانوامین قرار گرفته است و با مراجعه به درس افزار می توانید نمونه کارهای مختلف را مشاهده نمایید.)

انیمیت ماشین بر روی سطح شیب دار

 

انیمیت ماهی ها در آکواریوم

 

انیمیت ماهی در رودخانه

 

تهیه شده توسط: مرضیه ناصری؛ دبیر کنترل حرکت پایه هفتم 

Free Joomla! template by L.THEME