سامانه‌های فناوری

بخش‌های مجتمع

ورود به دنیای علم و صنعت

بازدیدی از دانشگاه علم و صنعت ویژه گروه ریاضی، کلاس تفکر در سبک زندگی پایه دهم برگزار شد. با ما همراه باشید تا درباره این بازدید علمی و هیجان انگیز بیشتر بدانیم.

 

با وجود رشد و گسترش منابع اطلاعاتی و سهولت دسترسی به آنها، دانش آموزان شناخت مناسبی از تنوع رشته های دانشگاهی، نیازهای علمی و حرفه ای آینده ایران اسلامی ندارند و معمولا بدون شناخت کافی، چشم اندازه شغلی و تحصیلی خود را رقم می‌زنند.

در کلاس تفکر و سبک زندگی تلاش می‌شود تا شناخت واقعی از چشم انداز آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان برای آنها ایجاد شود. به همین جهت، در ادامه بازدیدهای کلاس تفکر در سبک زندگی، روز یکشنبه مورخ 20 بهمن 1398 فرصت بازدید از دانشگاه علم و صنعت، ویژه دانش آموزان دهم ریاضی فراهم شد تا با بخش های مختلف دانشگاه آشنا شوند و در خصوص رشته های تحصیلی بیشتر بدانند.

 

دانش آموزان از چه بخش های دانشگاه بازدید داشتند ؟

در بدو ورود به دانشگاه علم و صنعت دانش آموزان از دانشکده مهندسی صنایع و دانشکده مهندسیِ پیشرفت، بازدید کردند. در این فرصت با دو تن از اساتید برجسته این دانشکده ملاقات داشتند.

 

دانش آموزان برای اولین بار با یکی از دستاوردهای مهم دانشکده مهندسی صنایع به نام "گنجینه و دانشنامه تخصصی مهندسی صنایع" آشنا شدند. این دانشنامه اطلاعات بسیار جامعی از این رشته پرطرفدار به علاقمندان ارائه می دهد. در حقیقت این پایگاه اطلاعاتی می تواند برای کسانی که تصمیم دارند رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را انتخاب کنند، اطلاعات منحصر به فردی را ارائه می دهد. از جمله این اطلاعات می توان به جایگاه این رشته در ایران و جهان، آینده شغلی، دغدغه های علمی روز رشته صنایع، معرفی افراد برتر داخلی و خارجی، دانشمندان و محققان حوزه مهندسی صنایع و... ؛ در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

 

با توجه به سرمایه گذاری دانشگاه علم و صنعت در زمینه کارآفرینی و کسب و کار، مراکز رشد به نام نیترو، مانا و دفتر انتقال تکنولوژی در این دانشگاه تاسیس شده است. به همین جهت شرایطی فراهم شد تا دانش آموزان بتوانند از نزدیک با مسئولان و دانشجویانی که در این مرکز در حال راه اندازهی کسب و کار خود بودند گفتگو داشته باشند.

 

در گام سوم، دانش آموزان از یکی از مهمترین کارگاه های صنعتی دانشگاه به نام کارگاه جوشکاری و آزمایشگاه تحقیقاتی جوش پیشرفته، بازدید کردند. در ابتدا دانش آموزان تصور می کردند این کارگاه اهمیت چندانی ندارد اما بعد از توضیحات مسئول کارگاه با اهمیت و جایگاه جوش آشنا شدند و فهمیدند که 70 درصد صنعت بر جوشکاری استوار است.

بازدید از کارگاه جوش به حدی برای دانش آموزان جذاب بود که خانم ها منشادی و گلستانی به بررسی و مطالعه بیشتر این حوزه علاقه مند شدند.

 

در پایان نیز با هماهنگی با برخی از اساتید دانشگاه فرصتی فراهم شد تا دانش آموزان در برخی از کلاس ها مانند کلاس برنامه نویسی، کلاس اقتصاد کسب و کار، کلاس مهندسی مکانیک حضور داشته باشند. پس از حضور در کلاس ها دانش آموزان به تفاوت های مهمی همچون میزان توجه دانشجویان به مطالب مطرح شده از سوی اساتید، نحوه ی تدریس اساتید مختلف و میزان سخت بودن و آسان بودن درس ها اشاره داشتند.

سخن پایانی

یک تجربه واقعی در محیط دانشگاه به دانش آموزان کمک می‌کند تا آنچه تصور می‌کنند را با آنچه واقعا موجود است، مقایسه کنند؛ دایره دانش خود را افزایش دهند و برای تغییر و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب برنامه‌ای ترسیم کنند.

 

 

تهیه شده توسط: لیلا ایلچی

Free Joomla! template by L.THEME